آموزشهای سلامت روان در ۱۲ روز جنگ به جامعه ارائه شد/همکاری ۵۰۰ روانشناس با وزارت بهداشت
مهمترین اقدام حوزه سلامت روان در جنگ ۱۲ روزه، ارائه آموزشها به جامعه بود که در این راستا تلاش کردیم آموزشهایی به صورت کاربردی ارائه شود و علاوه بر آن، آموزشهای تخصصی برای ارتقای توانمندی روانشناسان نیز آماده و ارائه شد.

در جریان جنگ ۱۲ روزه، وزارت بهداشت تلاش کرد تا با تمرکز ویژه بر حوزه سلامت روان، به شکل هدفمند پاسخگوی نیازهای روانی مردم باشد. با استفاده از ظرفیتهای موجود و تجربههایی که از بحرانهای گذشته به دست آمده بود، نظام سلامت وارد مرحله واکنش سریع در حوزه سلامت روان شد. در این مسیر، حمایت تخصصی از روانشناسان و دسترسی عمومی به آموزشهای روانی از طریق سامانه تلفنی، به عنوان راهکارهای اصلی به کار گرفته شد تا همزمان با وقوع بحران، بستر مناسبی برای مشاوره و آموزش فراهم شود.
بهروزرسانی محتواهای آموزشی روانشناسی متناسب با ویژگیهای خاص هر بحران، یکی از محورهای اصلی عملکرد این حوزه بود. در کنار پاسخ فوری به نیازهای جامعه، آموزش مداوم روانشناسان شاغل در شبکه بهداشت نیز در دستورکار قرار دارد تا توان تخصصی برای مداخله در شرایط دشوار تقویت شود. به گفته مسئولان وزارت بهداشت، تفاوتهای عمیق میان بحرانهایی نظیر جنگ و بلایای طبیعی، ایجاب میکند که نوع و عمق مداخلات روانشناختی هم متناسب با وضعیت، بازنگری و تنظیم شود.
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت اظهار کرد: حدود ۵۰۰ روانشناس از سراسر کشور به سامانه ۴۰۳۰ معرفی شدند و همکاری کردند؛ همچنین حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار تماس تلفنی با این سامانه در این روزها برقرار شد و روانشناسان با مردم گفتوگو کردند.
وی ادامه داد: هرچند محتواهای آموزشی سلامت روان برای بحرانها از گذشته آماده شده بود اما شرایط این جنگ متفاوتتر بود و این محتواها باید بهروزرسانی میشد؛ در همین راستا با همکاری سازمانها و نهادهای مختلف، این محتواهای آموزشی به روز شده و از طریق رسانهها در اختیار جامعه قرار گرفت.



